Snapchat er et vigtigt kommunikationsværktøj for danske børn og unge, hvor de deler billeder eller videoer med udvalgte venner såkaldte Snaps. Aldersgrænsen for at oprette en profil er 13 år, men en undersøgelse fra Børns Vilkår viser, at 73 procent af danske børn i alderen 9-17 år bruger Snapchat.
Men hvad er dynamikken i Snapchat, der får børn til at sende op til 1.000 snapchat-beskeder hver dag? Det er mere end 41 beskeder i timen. Hvilke virkemidler bruger Snapchat til at få en så massiv opmærksomhed fra vores børn og unge? Og hvad er konsekvensen af hele tiden at være fokuseret på sine venner gennem Snapchat.
Følgende uddrag fra bogen ”Opmærksomhedstyveriet” af Camilla Mehlsen beskriver de virkemidler og konsekvenser, Snapchat har gennem en teenagepiges oplevelser.
Uddrag fra bogen ”Opmærksomhedstyveriet” af Camilla Mehlsen
Forestil dig, at du er en 15-årig pige, der har været på Snapchat i fire år. Lige fra begyndelsen har du brugt Snap-map, Du kan derfor se, hvor dine venner er på et virtuelt kort, og du deler din lokation med dine nærmeste venner, der så kan se, hvor du er på alle tider af døgnet, medmindre du slukker telefonen eller slår din “loka” fra (ghost mode – du er altså først et spøgelse, når andre ikke kan se, hvor du er, eller du er blevet “ghostet”). Hvis du skal kunne følge med i, hvor de er, skal du også give adgang til, at de kan se, hvor du er.
En af dine veninder skal være sammen med en anden veninde, og du følger med i, hvor de er henne på Snapkortet, men pludselig fjerner de deres lokation, så du ikke kan se, hvor de er. Du er blevet “ghostet”. Hvorfor gør de det? Din første tanke er, at de laver noget, som du ikke må være med til. Du undersøger det nærmere, og du får ret i din mistanke: De er taget til en fest uden dig!
En anden aften holder din veninde Liva fest, men du er lige blevet uvenner med hende, så du ved ikke noget om festen. Du er hjemme og skal til at se en film med din far, men du tjekker så din mobiltelefon og ser, at Liva sender beskeder og stories om festen til sine venner, også til dig. Liva har valgt at dele beskeder fra festen specifikt med dig, også selv om du ikke er med.
Din bedste ven på Snapchat (BF eller Best Friend) er ikke længere Liva, men Astrid, men du ligger kun som nummer fem på Astrids liste over kontakter. Det ved du, fordi det har hun sagt til nogle andre venner. Det er et signal om, at Astrid har flere gode venner, som hun sender beskeder til, og derfor er mere populær end dig.
Selv om du godt ved, at det er Snapchats algoritme, der laver vennelisten og afgør, om I er Super BFF (Best Friends Forever), BFF, Besties eller BF, så betyder det alligevel noget for dig, og du vil rigtig gerne være Astrids Super BFF. Først forstod du ikke Snapchats rankingsystem af venner, men så læste du på nettet, at det handler om at sende flest beskeder til hinanden. Det gør dig lidt ked af det, at du ligger længere nede på hendes liste. Hvis du skal op ad listen, må du tjekke Snapchat endnu flere gange i løbet af dagen og være endnu mere på og holde kommunikationen kørende med Astrid. Også selv om dine forældre ikke vil have, at du bruger din telefon før sengetid.
Hvert døgn skal I sende mindst en besked til hinanden for at bevare jeres streak, og du glæder dig til om to måneder, hvor jeres streak har holdt et år. Du har ikke før haft en streak på et år. Men du er bange for, at Astrid er ligeglad med jeres streak, når hun i næste måned tager på lejrskole uden mobiltelefoner. Hun har fortalt, at hun vil lade sin mor passe sine streaks i de dage, men hun har også sagt, at moren måske kun orker at sende beskeder til Astrids tre bedste venner på Snapchat. Hvis Astrid ikke sender en besked til dig i løbet af 24 timer, mister I jeres streak. Inden da kommer der en emoji med et timeglas op og teksten “Snapstreak is ending”, så Snapchat kan minde Astrid og dig om at blive ved med at sende beskeder til hinanden hver dag. Det er vigtigt at fortsætte med jeres streak, for det betyder noget for, hvordan Snapchat rangerer vennelisten.
Hvis du har åbnet en besked, må du svare med det samme. Ellers er du en dårlig ven, der ignorerer hende. Faktisk ignorerer du hver dag en del af dine venner, især de irriterende drenge fra parallelklassen, men du kan ikke nå at svare dem. Hver dag får du 100-200 billeder og lydbeskeder fra dine venner, og det tager for lang tid at svare dem alle. Lydbeskederne afspiller du i dobbelt hastighed for at kunne nå lidt flere af dem. De beskeder, du får fra venner på din liste over Best Friends, viser Snapchat først, så dem svarer du hurtigst.
Snapchat forekommer at være en langt mere harmløs platform sammenlignet med Instagram og TikTok. Snapchat er dog det sociale medie, der generelt fylder mest i børn og unges hverdagsfællesskaber. Tricket er, at Snapchat stadig forekommer at være en slags legende sms-tjeneste, og det skjuler at det er det største FOMO-fællesskab for børn og unge, en rangordning af en selv og vennerne i forhold til hinanden.
På det seneste er yderligere kontroversielle funktioner kommet til Snapchat, blandt andet en virtuel robot: My AI. My AI er øverst på din venneliste og er altid tilgængelig for at give gode råd og svare på alle dine spørgsmål, 24 timer i døgnet. My AI har vist sig at være meget kontroversiel i form af, at svar kan være direkte forkerte, en til tider ubehagelig dialog, og der har været rapporteret tilfælde, hvor My AI har beskrevet eller endda opfordret børn til selvskade. Hvad værre er, at en undersøgelse fra Børns Vilkår viser, at hvert 10. barn eller unge skriver mere med My AI end med sine rigtige venner.
Zoe er skabt til at forebygge og hjælpe mod afhængigheder, som eksempelvis Snapchat forsøger at skabe. Vi som forældre må og skal forsøge at sætte os ind i de følelser, der bliver skabt hos vores børn, og forsøge at skabe en åben og sund dialog med dem. Zoe forsøger at give forældre netop den indsigt, der skal til, for at du som forælder kan tage den dialog. Samtidig kan familien i fællesskab sætte grænser for, hvornår på døgnet man kan være på Snapchat, og hvornår man ikke skal fokusere på Snapchat. Gode vaner skabes over tid, og Zoe hjælper med at ændre perspektivet samt skabe og vedligeholde de gode digitale vaner.